Znovu zas nastal čas vianočný! Čas vysvietených vianočných stromčekov, vianočných piesní znejúcich kdekoľvek sa pohneme, vareného vína a nákupov darčekov. A to nielen pre príbuzných a blízkych. Dnes sa už mnohé spoločnosti vezú na vlne vianočnej a či už obdarúvajú svojich zamestnancov, alebo zavádzajú vianočné aktivity, v rámci ktorých si zamestnanci kupujú darčeky navzájom.
Podľa amerického prieskumu agentúry Harris Poll sa približne niečo málo cez 20% všetkých zamestnaných zúčastňuje na obdarúvaní svojich kolegov a približne rovnaký počet venuje vianočný darček aj svojmu nadriadenému.
Veľkou témou pri obdarovávaní kolegov a nadriadených sú samozrejme aj financie. Všeobecne možno tvrdiť, že základným pravidlom je mať vždy určený horný strop, koľko sa smie utratiť za darček a s touto sumou by mali byť uzrozumení všetci zúčastnení (teda ak organizujete v rámci kancelárie Tajného Santu, mali by ste sa dohodnúť na tom, že za darček pre vyžrebovaného šťastlivca môže stáť maximálne napríklad 15 eur a o tomto finančnom strope by mali všetci vedieť a takisto by mal byť pre všetkých prijateľný). Z vyššie zmieneného prieskumu vyplynulo, že okolo 73% pracovníkov utratí za darček pre kolegov/šéfa menej než 25 dolárov, okolo 33% menej než 10 dolárov a okolo 11% menej než 5 dolárov. Všeobecne ženy utrácajú za darčeky viac než muži.
Isté rozdiely nájdeme aj medzi jednotlivými oddeleniami – najviac utráca zákaznícky servis, naopak najmenej HR oddelenie (ehm). Čo sa týka vytýčeného budgetu, tak ho niektorí z nás majú väčšiu tendenciu dodržiavať, iní zasa pomenej (na čele s vyšším manažmentom).
Ak Vás zaujíma, na ktorom oddelení sú obdarovaní najviac spokojní, tak podľa prieskumu najlepší obdarovatelia sa nachádzajú na oddelení Predaja a oddelení Marketingu, naopak najhoršími darčekmi sa navzájom obdarúvajú pracovníci Zákazníckeho servisu.
Tradičnými darčekmi, ktoré “slávia úspech” (čo do počtu, v ktorom sa vyskytujú) sú najmä rôzne drobné dekorácie, darovacie poukážky, knihy a sviečky. Za najobľúbenejšie platia práve už zmienené darčekové poukážky a skrátenie pracovného času pred Vianocami. Niekedy sa však aj majster tesár utne a obdarovaný sa nestačí čudovať, čo si to rozbalil…:).
NAJHORŠIE DARČEKY EVER
Nižšie uvádzame príklady najhorších reálnych darčekov, ktorými boli zamestnanci obdarovaní a pre lepšiu prehľadnosť sme si ich rozdelili do výstižných kategórií:
- kategória – vážne sa mi nad tým nechcelo premýšľať…
- kancelárske potreby (ideálne “ukradnuté” z firemných zásob)
- jedlo po záruke (nevravte, že ste nikdy nedostali čokoládu po záručnej dobe:))
- veci s označením (logom) spoločnosti
- balík kancelárskeho papiera
- kategória – veci z druhej ruky alebo darčeky, ktoré stále hľadajú domov:)
- dar, ktorý ste dotyčnému/dotyčnej darovali minulý rok (prípadne v tom lepšom prípade niekto iný)
- kniha s vpísaným venovaním pre inú osobu:)
- použitá sviečka (ešte jej ostalo dosť…)
- kus koláča, ktorý tak nejako vlastne je voľne dostupný ako občerstvenie na Vašej vianočnej párty
- otvorená fľaša džemu, či polovičné balenie bonboniéry
- kategória – drzé darčeky
- sprchový gél alebo deodorant s príznačným odkazom
- uhlie
- parochňa
- podprsenka z kokosu
- drevená kefa na vlasy pre plešatého pána
- obálka s peniazmi, o ktorých Vám nikto nepovedal, že Vám strhnú z nasledujúcej výplaty
- kategória – handmade výrobky
- lampa vyrobená z kartónov od vajíčok
- nahrávka hudobného výtvoru obdarujúceho
- vlastnoručne kreslený obrázok
- kategória – najpodivnejšie podivnosti
- vypchatá kačka (áno, myslíme kačku, ktorá je mŕtva a niekto ju vypchal)
- balíček kariet použiteľných na veštenie budúcnosti
- vodítko pre psa (keď nemáte psa)
- jedna jediná tyčinka MARS
- sklenený mužský pohlavný úd (myslím, že máme víťaza:)
Nenechajte sa však odradiť:)! Rozhodne to netreba s darčekmi vzdávať, len je potrebné sa trochu zamyslieť nad tým, čo by sa skutočne mohlo obdarovanému páčiť. Za úplne najhorší darček ever totiž možno považovať aj to, keď na Vás kolega zabudne úplne:).