Prilákať a udržať kvalitných ľudí vo firme je v dnešnej dobe čoraz viac a viac náročné. Aj preto sa jednotliví zamestnávatelia doslova predbiehajú v tom, kto vymyslí pre svojich pracovníkov atraktívnejšie benefity.
Možno aj vaša firma patrí medzi tie, ktoré pri inzerátoch v kolónke benefity ponúkajú športové karty, možnosť home-office, tzv. „sick days“, jazykové kurzy či iné výhody, ktoré môžu byť rozdielovým faktorom pri rozhodovaní uchádzačov.
Niektoré firmy však zašli ešte ďalej a lákajú ľudí do svojej organizácie aj svojou „pet-friendly“ kultúrou.
O čo ide? Pokiaľ je firma „priateľská ku zvieratkám“, znamená to, že podporuje, aby si ich zamestnanci v prípade záujmu mohli priniesť do práce. Ide o celkom horúci trend, počet firiem povoľujúcich prísť aspoň niekedy do práce s domácim miláčikom z roka na rok narastá. Medzi najznámejších zamestnávateľov s pet-friendly kultúrou sa radia napr. Google, Amazon, Ben-Jerry´s či Etsy.
Akých maznáčikov sa táto pet friendly kultúra týka? Najčastejšie sa pod domácim zvieraťom chápe pes. Existujú však aj odvážnejšie firmy, ktoré umožňujú priniesť si do práce mačku, bytové prasiatko, či dokonca andulku, korytnačku alebo jaštericu :). V Japonsku si do niektorých firiem možno priniesť dokonca aj kozu :).
Pet-friendly politika môže mať viaceré formy: zvieratká v kanceláriách môžu byť povolené celoročne, v niektorých organizáciách (a dokonca aj štátoch, napr. USA) však existuje aj „Take Your Dog To Work Day“ či „Take Your Pet To Work Week“.
Vravíte si, že to znie síce fajn, no nevidíte žiadny prínos pre fungovanie v práci ako takej? Nasledujúce argumenty možno zmenia Váš názor:
1. Prítomnosť domácich miláčikov v práci redukuje stres a napätie zamestnancov
Pracovné prostredie je veľmi často zdrojom podnetov, ktoré pôsobia negatívne na prežívanie a psychickú pohodu zamestnancov. Žeby práve domáce zvieratko mohlo tento neduh redukovať? Vyzerá to tak, že áno: výskumy totiž ukazujú, že prítomnosť zvieraťa (konkrétne psa) na pracovisku dokáže znížiť hladinu stresu až o 11%! V porovnaní s tým pracovníci, ktorí tento benefit nedostali, zažívali v práci zvýšenie bežnej hladiny stresu až o 70%. Vysvetlenie má základy v neurobiológii: maznanie sa so štvornohým miláčikom dokáže znížiť hladinu kortizolu (stresový hormón), čím výrazne napomáha nie len k zbaveniu sa stresu, ale aj k lepšiemu zvládaniu jeho „vyvolávačov„.
Hranie sa so psíkom zoslabuje aj tzv. kožno – galvanický reflex (na potivosti založená elektrická vodivosť kože), ktorý je spojený s prežívaním emócií. V tomto kontexte tak môžeme hovoriť aj o zoslabení pocitov strachu, napätia či úzkosti, čo sa v konečnom dôsledku využíva aj v terapiách.
Netreba asi príliš zvýrazňovať, že zamestnanci s menším stresom majú aj lepšie psychické rozpoloženie, čo sa môže vo výkone odraziť v podobe vyššej produktivity a lepšej koncentrácie. Navyše, zníženie stresu z dlhodobého hľadiska znamená aj pokles počtu ochorení súvisiacich so stresom, čo ústi aj do okresania nákladov na zdravotnú starostlivosť.
2. Vaši zamestnanci budú zdravší a produktívnejší
Tento bod čiastočne nadväzuje na ten predchádzajúci. Podľa viacnásobných výskumných zistení interakcia so zvieraťom vo všeobecnosti pozitívne ovplyvňuje zníženie krvného tlaku (dokonca obojstranne! teda aj u zvierat), podporuje imunitu a pôsobí ako prevencia voči astme či alergiám,ktoré by sa mohli vyvinúť v ďalšom priebehu života.
Zvieratá však taktiež podnecujú väčšiu mieru fyzickej aktivity – jednoducho ich treba venčiť. Ak si teda zoberiete psíka do práce, znamená to, že si počas pracovnej doby doprajete jednu či dve krátke prechádzky na čerstvom vzduchu. Pri sedavých zamestnanciach viac ako vítané, no nie? 🙂
Namietate, že prechádzka so psom by zamestnancov obrala o čas, počas ktorého by mohli pracovať či že by sa veľmi rýchlo našli špekulanti, ktorí by chodili psa venčiť každé dve hodiny na 30 minút? Iste, toto riziko tu čiastočne je prítomné, na druhú stranu však vytrhnutie z pracovného stereotypu pomôže zamestnancovi mentálne si oddýchnuť a pozitívne sa naladiť, čo taktiež pozitívne vplýva na pracovnú produktivitu.
Ako je to možné? Treba si uvedomiť, že aj ľudské kapacity majú hranice. Tento fakt sa týka aj pozornosti, 100% koncentrovať sa dokážeme totiž maximálne 90 minút vkuse, potom naša schopnosť sústrediť sa klesá.
Druhá vec je už spomínaná dobrá nálada. S dobrou náladou je produktívnejší každý z nás; výskumy preukázali, že čím je človek šťastnejší, tým sa mu lepšie pracuje a dosahuje lepšie pracovné výsledky. Produktivite rovnako prispieva aj to, že sa zamestnanec nemusí za svojim miláčikom ponáhľať domov, preto je u neho pravdepodobný nárast ochoty ostať v práci dlhšie.
3. Zlepšia sa vzťahy a komunikácia na pracovisku
Domáce zvieratká sú jedným z najprirodzenejších „štartérov“ komunikácie vôbec. Inak by tomu nemalo byť ani v prostredí kancelárie.
Prítomnosť domácich miláčikov tak môže byť skvelým nástrojom zblíženia sa jednotlivých zamestnancov, a to ako emocionálne, tak aj komunikačne. Lepšia komunikácia následne vedie k väčšej miere dôvery, ktorá je jedným z kľúčových predpokladov efektívnej spolupráce.
Niektoré firmy využívajú zvieratká aj pri teambuildingoch: zavádzajú tzv. „dog playtime conversation„, ktoré výrazne podporujú komunikáciu a budovanie dobrých vzťahov medzi zamestnancami.
4. Vylepší sa imidž zamestnávateľa a poklesne fluktuácia
Ak umožníte zamestnancom priniesť do práce domáceho miláčika, vieme vám takmer 100% zaručiť, že v ich očiach stúpnete. Podporíte totiž dojem
humánneho, sviežeho a moderného zamestnávateľa, ktorému na svojich ľuďoch záleží a chce, aby sa cítili v práci komfortne a takmer ako doma.
Takáto reputácia sa následne môže rozšíriť aj navonok (kamarát povedal kamarátovi a ten ďalšiemu 🙂 ), čím môžete zvýšiť aj svoju atraktivitu na pracovnom trhu.
Týmto krokom navyše podporíte aj organizačný záväzok a v neposlednom rade aj pracovnú spokojnosť pracovníkov, ktorá pozitívne znižuje riziko ich odchodu.
5. Prilákate generáciu Y a Z
Ako už bolo naznačené na začiatku, benefit v podobe pet-friendly politiky môže u uchádzača veľmi zavážiť pri rozhodovaní sa, ktorá firma bude jeho budúcim zamestnávateľom.
Tento fakt naberá dvojnásobnú platnosť u zástupcov najmladších pracovných generácií – Y a Z. Domáce zvieratá (najmä psy) sa totiž stali pre ľudí vo veku okolo 20-30 rokov doslova „parťákmi“ a v ich životoch tak zohrávajú veľmi významnú úlohu. No a čo môže zástupcu generácie Y či Z potešiť viac ako to, že si svojho „kamaráta“ môže zobrať so sebou do práce?
Tak ako existujé veľké množstvo pozitív spojených s pet-friendly kultúrou, nemôžeme zabudnúť ani na určité úskalia spojené s praktickou realizáciou tohto pracovného benefitu. Aby sme Vás článkom príliš nevyčerpali, možné riziká ako aj praktické tipy k zavedeniu pet-friendly politiky ponúkneme nabudúce 🙂 .